יום ראשון, 4 בינואר 2009

ספר האקורדים הישראלי - קוד פתוח למוזיקאים


רבים מאיתנו מכירים ונהנים מספר האקורדים הישראלי של אורן מוסטקי שמונה כיום מעל 1200 שירים מהטובים במוסיקה הישראלית.
אני אישית כבר השתמשתי בחוברת ונתתי לבית דפוס שיבצע לי הדפסה וכריכה, ובעקבות זאת התבקשתי להכין זאת גם לחברה נוספת שהתלהבה מהרעיון. אין לי ספק שיש רבים וטובים נוספים שעשו כמוני.

הלכתי לדבר עם אורן ולשאול אותו על הרקע ליצירת הספר, ולהבין את הסיפור שמאחורי הקלעים:
"את הספר התחלתי לכתוב כאוסף אישי של שירים שאני אוהב. לאחר שימוש קצר בספר הבנתישמן הסתם יש עוד הרבה אנשים שהיו רוצים ספר כזה. החלטתי ללכת על שירים עבריים בלבדכי יש מספיק מקורות לשירים לועזיים ברשת ובכלל ואין מענה טוב וזול לשירים עבריים.שלחתי הודעה וביקשתי עזרה בהרמת הפרוייקט במספר פורומים ברשת אבל לא היו יותר מדי תשובות.החלטתי בכל זאת להוציא את הספר ולאחר הקמת האתר והעלאת הספר שלחתי הודעה נוספת על כך.מאותו שלב זה נודע מפה לאוזן והספר תפס תאוצה וקהל משתמשים. אנשים שטיילו בהודו סיפרו לי שראו את הספר אצל מטיילים וקיבלתי עד היום אלפי מיילים מאנשים שעושים בספר שימוש.בשנים האחרונות קיבלתי ואני עדיין מקבל סיוע ממספר משתמשים בעיקר בהוספת שירים חדשים.מעבר לכך משתמשים רבים מפנים את תשומת ליבי לטעויות אותן אני מתקן ומעדכן לאחר מכן. מעבר לזמן המוקדש לכתיבת השירים הספר מהווה אתגר טכני. כתיבת מסמך כה גדול והמרתו לאחר מכן למסמך pdf ועוד בעברית היא בעייתית בלשון המעטה ועיכבה את עדכון הספר לא פעם."

ספר לנו את התהליך של יצירת דף לשיר מסויים. האם אתה מוציא את האקורדים בעצמך?
" את האקורדים לשירים אני מוציא בעצמי או שאני מקבל מאנשים השולחים שירים לאתר.לאחר שיש את המילים והאקורדים יש צורך להתאים אותם לספר וזה כוללעריכת השיר והכנסתו לעמוד אחד, הוספת קטעי מעבר וכו.כאשר השיר מוכן אני בודק שאכן האקורדים מתאימים למילים ואין טעויות. במידה והכל בסדר אני מצרף את השיר לספר."

ספר על תגובות מעניינות שקיבלת מאנשים. האם היו אומנים מסויימים שיצרו איתך קשר?
"לגבי תגובות מעניינות היו לי המון אבל אין לי דרך למצוא אותן מלבד לעבור על כל המיילים. אמנים מסויימים לא זכורים לי אבל אני יודע למשל שיעקב רוטבליט משתמש בדפים gמהספר באתר שלווענת שרוף כתבה בפורום ( כשהיה פורום ) שהיא משתמשת בספר ואוהבת את הפרוייקט ( לא זוכר בדיוק ).אני מניח שהאמנים שהיום מתחילים את הקריירה שלהם עשו שימוש רב בספר כך שבעתיד אולי יפנו.אולי יכתבו עלי שיר ;-).שמחתי לקבל תגובות מכל אחד שטרח לשלוח לי הערה , ביקורת או לחלופין מחמאה , בקשה וכו.חלק נכבד מהשיפורים והשינויים בספר
הם תודות לתגובות כאלה."

האם יש לך רווח כלכלי מסויים מהחוברת?
"החלטה "אסטרטגית" שלקחתי עם תחילת הפרוייקט היא שלא יהיה שום פן מסחרי לספר האקורדים הישראלי. לא דרך מכירת הספר או דפים ממנו ולא דרך פרסום באתר. אני מקפיד גם לציין זאת כשאני נשאל איפה אפשר לקנות את הספר .מעבר לזה יש לי את ההוצאות השוטפות על האתר עצמו ואחסון הספר ברשת אבל זה בקטנה. גם לפינה הזו אני לא נכנס ומעדיף לספוג את ההתשלום הצנוע הזה כדי להימנע מלהתחיל להתעסק עם כסף.בקיצור מבחינתי הספר שייך לקהילת הנגנים ולא לאף אחד אחר. גם לא לי."

איפה אתה רואה את הפרוייקט הזה בעוד מספר שנים? האם יש עוד כיוונים שתרצה לפתח אותו?
"כשהתחלתי 100 שירים נראה מספר ממש רחוק.
לאחר מכן הצבתי לעצמי את מחסום 1000 השירים ואפילו עברתי אותו.
10000 שירים זה יעד נחמד לעתיד."

בוא תגיבו ותשתפו אותנו בחוויות שלכם מספר האקורדים הישראלי, תנו חוות דעת והערות לגבי הספר ולגבי הכתבה.

תודה לאורן מוסטקי על הראיון שהעניק לנו.


3 תגובות:

  1. it is great book and very useful.
    much appreciation for Oren for the hard work.. i do have some ideas to add to the book but this is place to celebrate his work .

    השבמחק
  2. אורן אתה פשוט תותח !
    פשוט כיף לראות לאן הפרוייקט הזה הגיע...

    השבמחק
  3. אחרי כל השנים סתם עלה לי בראש לחפש על הספר בהודו וככה הגעתי לעמוד הזה.
    הדפסתי את כל הספר בשני כרכים עבי כרס וסחבתי אותו בתרמיל להודו. זה היה בקיץ 2006. עליתי לטוש ולאחר שעזבתי את הודו השארתי אותו לחבר טוב שהבטיח להשאיר אותו לאנשים עם קרמה טובה.
    אהבתי מאוד את הספר. הוא שמר לי את הגיטרה ביד כל יום כל היום.
    תודה רבה!!

    השבמחק